Rastlös

Räknar ingenting men jag har 10h kvar på jobbeeeet..! Äntligen. Sedan har jag 9 veckors efterlängtat sommarjobb och detta följer 6 veckors semester. Samt det börjar bli klart att jag har jobb även augusti-april. Alltså över hela vintern. Det kunde va värre, kan man säga. Skönt veta att pengarna kommer ramla in på kontot hela vägen ut.

Jag har varit “tvungen” att jobba flera 6h arbetsdagar. Typ börja vid halv nio, sluta vid tre. Min lilla kära diciplin har hittat hem. Fan vad jag får dålig samvete om jag tar en sovmorgon. Det finns någon idiotisk inmatat tanke i bakhuvudet att vakna tidigt = duktig, vakna sent = lat. Så istället att ta en skön sovmorgon, går man ändå upp vid sex-tiden och drar till gymmet eller spåret innan jobbet. Sedan kan man inte säga att det är dåligt, men jag kunde ta en sovmorgon och ändå ha tid att träna på kvällen.

Kul att även i NHL spelas matcher lika dumma tider som vi får spela. Det betyder alltså att även jag orkar kolla matcher live. Boston i lördags och NY Rangers igår, och vilken tur att det var just dom lagen! Kul spela kl 12:00 på en söndag. Där spelar det nog ändå ingen roll, dom har ändå fullsatt med ca. 20 000 åskådare… Men det var slut på det roliga, framöver verkar alla matcher vara kvällsmatcher vilket betyder 02:00-04:00 i svensk tid.

Fyfan vilken jobbigt vecka. Jag vill hoppa direkt en vecka framåt, jag vill inte åka alls. Jag vill slippa fixa och trixa med allt och slippa fundera om jag glömt något viktigt. Samt jag måste börja ta tag i sakerna jag försökt komma undan. Uhhh… Och så fruktansvärt idiotiskt oroa sig med saker jag inte kan påverka. Är man dum så är man dum.

Lånade “den bästa” yoga-boken som berättar filosofin bakom Ashtana-yoga och fördjupar i ämnet. Om det står att man skriver om yoga-filosofin, så då förväntar jag faktiskt att det skulle finnas någonting om filosofin bakom Ashtana-yoga. Med andra ord, den boken var genomläst i en timme och var tidslöseri. Kul för dom som vill veta en människans yoga-resa, lite historia bakom några guru i Indien eller vart just den här delen av “yoga” finns i dig. Eller rent praktiskt börja öva yoga. 

“Då öppnas sushumana nadis munöppning och pranan flödar fritt till kanalen. Vid detta tillfälle rengörs hjärtats känsliga nadi-nätverk (sira) och paranan förs upp till sahasrarachakrat, och då öppnas det med högre jaget och den gudomliga kunskapen.

Ööö, och så vidare. Detta var en random mening från “filosofi” delen… Jag är intresserad av filosofin inte det rent fysiska eller “be one with the force” religösa skit. Jag vet att det finns intressanta tankar, jag har läst om dom, men hade velat fördjupa mig på rätt sätt i ämnet. En lagom fokuserat översvepning över hela filosofin. Och kan lätt säga att mina fördomar mot yoga och människor som håller på yoga “på riktigt” försvann inte med boken. Nästan tvärtom. Samtidigt efter det lite jag läst skulle jag inte bli förvånad om det står överallt att man kan inte lära yogas filosofi utan att bli en av dom, genom att åka till Indien och meditera tre månader och känna hur du andas in universumets inspiration och andas ut hela universumets energi.

Ja, tur att jag inte köpte boken. Får nog fortsätta leta efter nya böcker.


Leave a comment