Coachgoals

Många sömnlösa nätter, stress, ilska, tårar, besvikelser och känslan att vara en illegal flyktning verkar äntligen vända till mycke gott. När det känns att man rider Don Quijotes åsna som inte går att styra medans man försöker slåss mot väderkvarnar,tar på krafterna. Hade någon kunnat berätta till mig i vilken byrokratisk gropa man faller efter man har bott utomlands mer än 5 år, hade jag nog sett till att flytta hem innan tiden rinner ut. Jag är medborgare med giltig pass, har personnummer, bankkonto och studielån och ändå ingen kan identifiera mig eller göra affärer med mig eftersom “vi har inga uppgifter om dig” eller “du har ingen finsk adress” eller “det går inte dra kreditupplysning på dig” eller “du måste personligen besöka hos oss och visa giltig, finsk legitimation”. Helt plötsligt känns att man är ingen och inte värd ett skit, inte har några som helst rättigheter. Läste häromdag att jag måste även personligen gå och ansöka rätten till socialförsäkring efter jag har gjort officiellt flytt till Finland. När man flyttade till Sverige, flöt allt på utan problem eller avbrott. Vad är grejen med nordisk samarbete om den funkar endast åt ett håll? Kan Finland inte kolla med svensk skatteverket för mina aktuella uppgifter eller kan inte banker som har sitt huvudkontor i Sverige ändå behandla en svenskboende finsk på ett likvärdig sätt? Tydligen inte. Och gissar att min krig mot byrokratin har endast börjat. Tur man ändå har ett jobb, och ändå några soffor att surfa mellan och tak över huvudet. 

Till slut får man från den mest ovänliga och griniga banken ett e-mail att vi vill finansiera din bostadsrätt och ger dig lånet du behöver. Man äntligen kan andas ut och se en framtid där man har en helt egen, nybyggt (!!) bostadsrätt där man kan börja bygga sitt eget liv från noll. Även om det är nästan 10månader kvar till inflyttning… Helt plötsligt fick man även chansen att handla om detaljer angående lånet. Kanske dom insåg att när min familj kommer snart ha tre miljoner kronor liggandes på deras konton, kan det vara värt att behålla mig kvar som deras kund. Även om både jag och lillebrorsan har blivit behandlade som dumma ungar som inte har en chans att göra smarta val i sitt liv. Konstig (och sorligt) vilken makt pengarna har…

Höll målvaktsskola idag och kändes att jag lyckades pricka av flera coachgoals på en och samma gång. Hjälpt med skosnöre, fixat en hjälm som saknade en skruv, pratat lite skola med några, kämpat en urtrött kille genom 1,5h och fått feedback att “det var jättekul! Jag vill komma nästa gång också!” och att “jag kommer ha såååååå hemskt träningsvärk, men jag lärde mig en ny teknik!”. Som coach kan man väl inte begära mer än att a) folk har haft roligt och b) att någon kanske har lärt sig något nytt? Såna här kvällar ger så mycke belöning när det känns att man lyckades med det mesta. Och ett tydligt bevis att man ska absolut satsa på en tränarkarriär efter sin egen spelarkarriär. 

Leave a Reply

