Snilleblixt

Det börjar dofta vår ute i skogen. Nästan lika härligt än när det doftar höst i skogen efter en varm sommar.

Äntligen föll alla pusselbitar på plats efter en jädrans brottning och bakslag och strul. Jag har lyckats ro hem en bostadsaffär och får flytta in i en helt nybyggt tvåa i slutet av året. Låååååång vänta, men å andra sidan, jag har flera månader på mig att spara in månadsavgiften och köpa saker jag behöver köpa. Själva affären är nästan skrattretande. I Finland har man en bostadsform som är en kombination av bostadsrätt och hyresrätt. Jag betalar 15% av lägenhetens värde och efter det är det som hyresrätt. Förutom att jag äger rätten att bo där hur länge jag vill. Vill jag flytta, då tar det max 3 månader och jag har mina pengar på kontot jag betalade i första läget + en indexhöjning (eller -sänkning). Hittills har index varit endas positivit, och även om det skulle va negativt, kommer jag alltid få tillbaka minst den summan jag har betalt in. Så jag får flytta därifrån när jag vill, kommer alltid få mina pengar tillbaka, och jämfört med en bostadsrätt där jag ansvarar för allt, så har “hyresvärden” plikt att ersätta t.ex. om diskmaskinen går sönder. Jag får alltså fördelen från båda bostadsformer och blir av med dom stora nackdelar.

Jag satt 1,5h med säljaren och vi gick genom alla punkter och kändes att jag blir positivit lurad i affären. Fick äntligen se planlösning som är i rätt skala och materialet till köket och badrummet (och min egen bastu!). Vi började fundera och räkna, och jag insåg att min lägenhet har en megastor kök. Mitt kök är längs 4,5m lång vägg + en 1,2m bred “ö”, så egentligen mitt kök har ca. 5m bordsyta (minus kyl/frys och spis). Jag har över 5m lång balkong. Jag har en egen bastu. Jag har mycke förvaring, bl.a. en 1,5kvm garderob. Det blir bara bättre och bättre desto med man funderar olika lösningar och inredning. Min flygel får plats i vardagsrummet utan att man behöver kompromissa med andra prylar man måste ha där. Även min 0,8×1,2m tavla har en kanon bra plats. Åh, vad kul att kunna få inreda och fixa och trixa!

Efter affären gick jag till banken. I Finland slipper man betala skatter när man köper sitt allra första bostadsrätt. Man sparar ändå rätt så mycke pengar med den reduceringen. Först jag får höra är att “du blir ju inte av med din skattereducering eftersom du egentligen äger bara 15% av lägenheten. När du köper ett bostadsrätt och äger minst 50%, först då räknas det med.” Jaså? Kan inte gnälla på det beslutet.

Natten efter jag drömde att det var en mörk storm moln på himmlen. Helt plötsligt exploderade molnen och det började regna ner små Albert Einstein -figurer. Jag sprang och samlade in en jädrans massa mini-Einsteins till en stor hög och började kasta dom åt folk som gick förbi. Här, varsågod! Ta en Einstein! Här, till dig med! Är det så här en snilleblixt ser ut?

Fanny och Ossian tog en snabb besök hos oss i tisdags. Jag satt i mitt rum med Fanny och lekte. “Luka går på dagis med mig. Luka är min vän. Jag ÄLSKAR Luka!!” Hon har också sagt att hon vill gifta sig både med Luka och hans bror. Kan det vara något härligare än småbarnskärlek? Minns att jag har också haft min BFF i dagis. Han hette Mikko och vi gjorde allt tillsammans. Tror att vi tyckte också att vi ska gifta oss..? Och sen går man i skolan och skilda vägar.

För första gång i mitt liv känner jag mig riktigt jävla trött på att resa. Jag bara orkar inte. Det är såååå trist. Alla flygstrul och säkerhetskontroller och jädrans massa andra människor som vill nånstans samtidigt som jag. Orientera sig genom labyrinten i T-Centralen i Stockholm, sitta flera timmar i Arlanda och vänta på försenad flyg, komma hem tio i två mitt på natten… Tack gode gud att vi har tre hemmamatcher i rad och jag får vara hemma i hela tre veckor!

Nu ska jag ute i solen och njuta av det härliga vårvädret!

Leave a Reply

