Årets uppfinning

Jag måste ha gjort århundrades uppfinning. Bor man på Gotland så vet man hur snabbt och mycke kalk fastnar på kaklar i badrummet. Har man otur så är kaklarna på golvet lite ojämna på ytan så det blir nästintill omöjligt att få rent. Hörde att ättika är rätt så effektiv mot kalk. Provade med ättika men fick ingen effekt, tills jag insåg att ättikan ångas upp ganska snabbt och den hinner inte göra sitt jobb. Hällde till slut ättika på kaklarna och la på plastfolien och lät den puttra där någon timme. Efter ett tag börjar kalken rymma mot kanterna av plasten och till slut största delen av kalken har smulats på plasten. Bort med plast, svepa med rengöringssvamp lite lätt och skölja av med vatten. Jag sparar timmar av hårt, onödigt jobb som leder inte nånstans. Synd att det funkar inte lika bra på väggen…

Mittemot mig på andra sidan av gatan pågår ett husbygge. Undrar om bygget vill bara förjävlas med folk, men varenda morgon börjar dom strax innan halv sju med ärenden som låter som fan. Såga, borra, hamra… Och vid åttatiden byter dom till tystare arbete och knappt stör omgivning under dagen. Inte så att man ville sova tidigt på morgonen…

Känns att jag har blivit biten av vårtröttheten. Varit så sjukt trött hela veckan. Vaknar först när solen går upp och sen kan man inte somna om. Resten av dagen går man i dvala och när man sen sover på eftermiddagen är det omöjligt att komma upp ur sängen. Åker och tränar och kommer hem urtrött. Bränslet är helt slut.

Man kan nog bara va otroligt nöjd när någon kallar en som “duktig ungdomsledare”. Jag kan bara hoppas att ungarna har lika kul och trevligt än vad jag har haft. Det är också kul när man har kört målvaktsskolan från oktober till mars och man kan se en enorm skillnad på målisarna. Dom som började från noll har börjat hitta sina ben och armar och förstår hur man står i mål. Dom som har varit med länge och varje tillfälle börjar agera snabbare, explosivare och har lärt sig att ta snabbare och bättre beslut. Jag har svårt hitta anledningar varför man inte skulle vilja bli en (ungdoms)ledare efter sin aktiv karriär? Man kan ju själva sporten, vet vad och hur man ska jobba att komma till toppen, man vet vad som krävs att kunna bli bra. Man vet ju själv vilken skillnad det är när tränaren kan faktiskt själv visa och säga att jag vet hur det är, jag har varit där själv. Man behöver inte gissa sig fram.

Det ger hopp för framtiden när osteopaten tyckte att hon har gjort sitt och resten av konstigheter i min kropp kommer nog släppa när jag “blir av” med innebandyn och kroppen får vila ordentligt.

Gick genom mig godisgömma här om dag. Kastade bort minst en kilo godis som har blivit gamla. Bäst före datum höst 2014, vår 2015, några som gått ut februari 2017. Vet inte varför jag aldrig lyckas äta upp alla godisar. Vi var förbi hemmakväll med killen när han var på ön i början av februari. Han plockade godisar till mig, och jag har fortfarande inte lyckats äta upp dom. Påsen har stått på mitt skrivbord, bredvid mig varenda dag och bara väntar att jag ska plocka nått. Nope. Jag är ganska värdelös godisätare…

Leave a Reply

