Skräp

Hälsade förbi jobbet igår. Kommit många nya, och jag satt med en gäng med både nya och gamla medarbetare. “Är du den som gjorde alla levnadsintyg..?” Ååh, vilket rykte och levande legend jag har lyckats skapa!

Det sista jag gjorde i våras var en feedback om testmiljön för det nya gränssnittet vart även levnadsintygen skulle lyftas in nu i november. Det är mycke vi har gnällt över åren, och det var stor besvikelse att ingen av oss fick vara delaktig i kravplanering. Jag satt med testmiljön och skrev flera sidor om punkter som inte är bra, vad som saknas helt och vad som kunde göras att det befintliga gränssnitt skulle bli mindre irriterande. Fick se det nya gränssnittet i riktig användning igår och jag blev så glad när snillarna hade fixat till såna små detaljer jag hade påpekat att vara viktiga. Plus att två mastodonta problem har äntligen blivit lösta och mina ex-kollegor slipper jädrans massa extra besvär!

Varför firar man födelsedagar, eller värre… namndag? Födelsedag kan jag förstå, men varför ska man fira och gratulera på namndag? Är man något extra speciellt när man heter något, precis som alla levande och en stor del av ickelevande saker i den här världen? Har människor så stor behov att bli uppmärksammade och ihågkommen av andra att man ska lyfta upp helt ointressanta saker? Vem bryr sig om att jag heter Liisa? Eller om jag hette Pekka vilket jag hade blivit om jag var kille. Jag förstår att jag kan inte bli arg på någon som vill gratulera mig, men jag blir irriterad inombords. Liksom julklappar. Varför folk fattar inte att jag vill inte ha eller köpa julklappar? “Men jag vill uppmärksamma dig och jag vill ge dig presenter och göra dig glad.” Och när man blir mer irriterad än glad av presenter och julklappar? Typ det enda som gör mig riktigt riktig glad är när morsan stickar ett par exakt såna raggisar jag vill ha och använder.

Morsan håller på att sälja sin (vår) lägenhet i Finland, och detta då betyder att hon (och även jag) har städat en del där. En jäääääääädrans massa skräp, saker som har ingen betydelse, saker som man bara stoppar in i skåp. Morsan har läst Marie Kondos städningsbok, och jag bladdrade genom den också. Kanske lite överdrivet, men det finns vissa bra tankar i den. Samt vi har redan länge tyckt att man blir inte glad av alla saker och ting som man äger. Jag rensade två skåp hemma, och kastade bort typ halv kubikmeter skräp, skrot, tidningar och grejer. Sparade böcker, mina skolgrejer, foton och lite innebandygrejer. Allt annat var typ sånt jag har inte rört sedan man har stoppat dom in i skåpet. Kommer jag sakna dom? Nej, jag mindes inte att jag hade så mycke grejer där. Den enda som verkligen gjorde mig glad, var en bild av farsa, mig och storebror när vi var på någon utlandsresa när vi har varit jättesmå knattar.

Jag har här hemma en 2kvm garderob. Har tänkt hela hösten att jag ska göra ordning på den. Den har spökat och spökat, och spökat mig. Igår tog jag en del av garderoben, och faktiskt, tömde den sista flyttkartongen som jag har förvarat där i 2,5år. Lika mycke samlade jag in skräp som ska slängas/återvinnas. Tror att jag kommer ha minst en till flyttkartong återvinnningsbara kläder och skor när jag kommer så pass långt. Kan bli ännu mer. Och inte ens prata om min förråd i källaren… Samlade in en plastpåse med nya eller nästan oanvända mössor. Vill inte ens veta hur många skor jag har jag inte har använt… Helt ofattbart dumt att köpa saker man aldrig använder..! Och som man skulle va så pass rik att man hade extra pengar att kasta bort..?

Varför man ska äga mycke saker och ting? Saker man behöver inte, saker som betyder ingenting, saker som bara står nånstans längst in i garderoben så länge att man flyttar? Vad skulle man välja om man var tvungen att välja en handfull grejer och man tappade bort allt annat? Favoritraggisar, min svarta hjälm, några foton. Mina lampor och en tavla. Glasögon, löparskor. Mycke saker som är oviktiga eller kan ersättas, få saker som är såna som verkligen är unika och så viktiga att man kan inte leva utan.

Leave a Reply

