Transformer -robotar

Aah vad jag blev ledsen när alla NHL:s videor har slutat fungera. Trodde först att det är min pucko dator men det verkar inte fungera för andra heller som befinner sig på “fel sida” av pölen. Kan ni där i Trumplandet fixa problemet och visa highlights för oss dödliga?

Körde mv-träning nr. 2 i fredags i Klintehamn med 14 målisar. Hur kul som helst och ännu kulare blir det när man själv lär sig nytt eller åtminstone den där glödlampan helt plötsligt börjar lysa ovanför mitt huvud. Jag själv funderade några år kroppens vinklar jämtemot skyttars vinklar och hur och när man ska vinkla sig åt vilket håll att det blir rätt. Till slut fattar man att hur det ska bli och att hur kroppen ska roteras. När man coachar 10-16 åringar kan man inte riktigt börja tjata om samma saker som jag har tuggat på. En enkel övning där man kommer ner till stolpen och därifrån mot skottet. Det var kul att upptäcka hur nästan alla målisar oavsett ålder vill jobba som en hel, stel enhet. Om man ska bakåt till vänster, hela paketet, som en skokartong, roterar mot bakåt och vänster. “När du ska ditåt, behöver du inte rotera hela kroppen. Tänk att du är som, som, som… som en Transformer -robot!! Du har tre delar som kan alla jobba som en egen enhet. Huvudet, överkroppen och benen, och alla kan rotera åt olika håll samtidigt.” Undrar om beskrivning av transformer robotar gick hem… Kändes ändå att killarna fattade åtminstone lite vad jag ville.

Och då hittar man den här videon på måndag. http://www.viasatsport.se/sport/ishockey/nyheter/tv-granqvist-det-har-ar-en-nyckel-i-malvaktsspelet Jag har alltså inte helt fel när bl.a. Erik Granqvist och Carey Price jobba med samma detaljer.

Intressant också själv börja lära sig att hur man ska lära ut och undervisa ungar i olika åldern. Man börjar skapa en uppfattning att alltid börja från hur och arbeta mot varför, och man börjar även få lite känsla att hur man ska betona dom här två frågor. Man skulle också vilja att ha en till del som är “vad, men du ska upptäcka hur”. Det är nog den delen som utmanar mest. Tror dock att inte ens alla färdigvuxna och duktiga spelare har förmågan att alltid svara till den frågan, eller ha lust och intresse att fundera ut hur man ska lösa problemet.

Usch vad jobbigt att lyssna en timmes föreläsning när föreläsaren typ viskar. Hur man än försöker höja ljudet så sitter man och fokuserar 110% att försöka höra vad han säger. Ännu jobbigare är dock att läsa bokföring och inte fatta ett dugg. Jag verkligen, verkligen försöker förstå och ta reda på och it doesn’t make sence. Jag har boken, jag har övningar, jag har rätta svaren (varav ingen av dom tre hänger ihop med varandra), jag ser att vart siffrorna ska, men förstår inte varför och förstår inte skillnaden att varför A är annorlunda än B. I boken är grejerna förklarats på ett sätt, men övningar och rätta svaren har gjorts på ett helt annorlunda sätt. Tror att om man kunde och förstod, skulle man förstå varför övningen är gjorts på det sättet. Fattar du inte, så då blir man bara helt förvirrad och irriterad. Första tentan skulle va 5/12, kan nog vara så att jag får skjuta upp till andra tillfället i mars istället och ta några dagar med mormor över julen. Hoppas hon kan förklara vad alla betyder och vad är skillnaden mellan sakerna.

Men jag fick högsta betyg från managing and organization. Vilken snille. Känner mig dock som en dum snille som inte fattar nånting om bokföring. Fått även bra feedback om min examinationsuppgift där jag fick ansöka ett jobb som huvudtränare och ungdomsansvarig för en idrottsförening. Tur att min bokföringskunskaper kommer förhoppningsvis inte vara en fråga om liv och död…

Skönt att inse att det börjar finnas lite mer liv i min hjärna. Har börjat lyssna på musik igen, efter en lång lång tid, och har även lyckats läsa en hel del. Avslutade en bok jag har kämpat med ett halvt år och har nu två böcker igång. Det kanske finns hopp för min hjärna ändå. Att den har inte helt och hållet dött…

Fasen vad jag har drömt senaste tider. Jag har redan två gånger sett samma dröm där jag hoppar ner i vattnet från högt, högt, högt upp från klippan. Turkos, varmt vatten och jag blir nästan förvånad att jag vågar bara hoppa ner även om det är mer än 20m ner till vattnet. Sist tänkte jag bara att jag gjorde det här nyligen, så det är bara att hoppa. Först var jag jätte rädd om mina glasögon som jag hade med mig, och andra gången simmade jag med stora gummistövlar i fötter och försökte simma så att dom inte faller. Det fanns någon annan som simmade där med mig som hade ännu större stövlar på sig och jag bara skrattade åt hen att det där kan inte va så lätt..! Spännande. Och spännande att drömma om samma sak flera gånger.

Leave a Reply

