Black sun rises…

Heja SAS. 2/2 gånger under senaste 6 månader mina flygresor från Helsingfors till Visby har slutat likadant. Åker till flyget, checkar in mig, och får SMS “Ny avgångstid xx”. Okej, flygen är först försenad, sedan jätteförsenad och sedan så mycke försenad att jag missar flyget till Gotland. När alternativer är att åka till Stockholm och ta en hotellnatt utan min resväska och ändå missa träningen eller boka om, åka hem till morsan och flyga nästa morgon, blir det ett lätt val. Mindre sämre alternativ.

Konstigt att man aldrig lär sig att vintern kommer. Det har snöat ca. 3 dygn i Helsingfors vilket ställde till på tisdag och nu idag var det en rejäl snöstorm i Stockholm som försenade dagens flyg. Konstaterade dock att Helsingfors klarar av att hantera vintern på ett mycke mer effektivt sätt. Bl.a. isputsning av flygplanen är organiserad i Finland så att man har 4 stationer med tankbilar och alla avgående flyg kör genom stationen på vägen till startbana. I Arlanda kör dom få bilen runt från gate till gate och alla får vänta och bli sena. Se och lär Arlanda.

Landar och slår på telefonen. Och inser att det kan fan inte vara sant att USA är så fruktansvärt jäkla dum. Följer hela morgonen och desto mer röster faller på Trump, desto större min misstro växer. Undrar om den dagen blir dagen världen ändrade sig. “Det kommer inte påverka norden även om Trump blir president.” Nej, allt påverkar allt. Dollar blev direkt svagare, börsen var på väg neråt, guld blev 5% dyrare på kort tid. Immigrationsverket i Kanada krachade av alla som ville fly USA. Världsekonomin påverkas av Trump. Trump påverkar NATO. Hur blir läget i Baltien och som granne till Ryssland? Kommer Trump och Putin slå high-five och dela Europa? Har Trump tänkt att Saudi-Arabien är en av USA:s största samarbetspartner på oljebranchen. Och Saudi-Arabien är 100% muslimer. Hur tänkte ni där? Juste, ingen nog tänkte på det.

Blir ytterst spännande och oroande följa vad som kommer att hända. Och Stor-Britannien jublar att dom är inte årets största idioter 2016.

Spännande börja inse att jag börjar bli fruktansvärt trött på att resa. Man önskar att man kunde få bara stanna hemma och väl, inte resa. Sen finns det faktorer som gör att man blir mindre sugen att åka när man vet att det skulle finnas hur mycke jobb som helst, när man kunde få bostadslån och köpa en lägenhet om man flyttade hem… Tur att jag hinner va hemma nästan två veckor vid jul, man slipper bara resa fram- och tillbaka.

Vi hade middag hos gubben i helgen och började prata om det kreativa stoppet som dyker upp lite då och då. Med musik, med läsning, med skrivning, med målning. Ett stopp som bara dyker upp och håller fast. Ibland några månader, ibland tiotals år. Jag verkar vara inne i en sådan period. Man bara får ingenting ur sig. Har inte riktigt gjort någonting alls senaste 1,5år. Att skriva brukar vara väldigt lätt för mig och lika viktigt som käka mat, men det bara funkar inte. Vet inte om man är bara så trött eller slö mentalt att man orkar inte anstränga sig att organisera sina tankar?

Jag har börjat med en ny rutin. Jag har börjat ta morgonpromenad varje morgon. Hur skönt som helst. Drar ut efter frukosten och går 15-60min. Tankarna börjar flöda när man går och jag kommer på massor av saker jag vill skriva eller göra. Kommer hem, sätter mig ner, och puff, allt försvinner.

Haha, vilket jäkla snille jag är. Fick äntligen betyg från första ekonomi-kursen. 29/30p från flervalstenta, 18/20p från tentaessä och 45/50p från inlärningsdagbok. 92/100p som verkade va högsta av tentatillfället. Egoboost. Jag var lite förvånad att jag fick så bra från dagboken. Läste uppgiften i augusti, skrev uppsats i tre månader, läste uppgiften igen efter jag var klar och insåg att jag har inte svarat en enda frågeställning. Men tydligen jag har ändå inte varit helt ute och cyklat. Kommer nog inte lyckas lika bra med nästa kursen. Första tentatillfälle är 5/12 och jag har läst 1/5 områden. Borde kanske kämpa lite. Heja bokföring. Hjälper inte att kursmaterialet är kass. Blev förvarnad om det i somras, men nu först förstår jag vad som menades med “lite krånglig kursmaterial”. Boken är jättebra, men svårt när man ska göra bokföringsuppgifter man inte riktigt fattar och rätta svaren finns inte nånstans. Hur vet jag om jag gjort rätt eller fel, eller vad jag borde göra annorlunda?

Leave a Reply

