Matthews

Desto mer tid man har, desto mindre hinner man göra… Eller då blir man bara lat och bekväm att man orkar inte anstränga sig extra. Vet inte riktigt borde man rycka upp eller vara schysst mot sig själv och fortsätta på den softa linjen. Känns inte så hemskt tokigt ändå.

Skrev färidgt min uppsats. Max antal ord 3500, lyckades få allt under 3900 ord, förhoppningsvis duger det. Och som vanligt, man har läst frågeställningar i början av kursen, sedan har man skrivit uppsats, och när man är klar, läser man frågeställningen igen. Bara att märka att man har visst inte alls svarat på dom frågor som man borde ha svarat på. Uppgiften var att skriva en inlärningsdagbok, och frågor som fanns i frågeställningen var bl.a. “vad har jag lärt mig idag?, borde jag ändra mina studievanor?, förstår jag kontexten?” osv. För mig känns det jätte konstigt om man ska skriva en akademisk text och förklara att “jag läser kursboken, gör anteckningar och kollar genom kursmaterial på hemsidan. Tycker att det funkar bra för mig att plugga i små sekvenser och göra annat mellan.” Jag kan åtminstone skylla på det att jag har aldrig skrivit en inlärningsdagbok tidigare. Verkar vara en väldigt vanligt uppgift i Finland. Blir spännande se hur åt skogen min uppsats gick. Jag har åtminstone refererat det mesta i boken och lyckats även trycka in egna reflektioner och fundera hur detta påverkar mitt företag och liv. Hoppas det räcker.

Lite spännande märka att man har börjat fundera ganska ofta hur mitt liv kommer att se ut i framtiden. Morsan har köpt en ny lägenhet som blir klar i slutet av 2017, vilket då betyder att hon kommer sälja vår lägenhet i närtiden. Betyder att jag snart har inget ställe att bo i Finland. Samtidigt man vill ju ha sitt eget hem och slippa bo hos mamma. Lite pinsamt när man närmar 30 och skulle fortfarande bo hemma… Kul tidsfördriv att kolla på lägenheter och speciellt nybyggen som blir klara inom några närmaste åren. Efter man accepterade att det är fruktansvärt jäkla dyrt att bo i södra Finland, är det rätt så kul att fundera olika alternativer. Var skulle man kunna tänka sig att bo? Hur skulle mitt liv ser ut om jag bodde i Dickursby i Vanda eller kanske även i Borgå? Vad är viktigt för mig? Skulle man palla att köra 30min motorväg till och från jobbet året runt? Eller om man skulle flytta norr om Helsingfors? Skulle bli sådär halv miljonen kronor billigare, men skulle behöva köra i det värsta morgon- och kvällstrafik varje dag? Är det värt alla pengar? Om man ska börja coacha något lag, var skulle det vara? Vilken klubb eller lag man skulle kunna tänka sig att arbeta med? Skulle det funka med boendet?

Blir spännande att följa NHL. Auston Matthews trycker in 4 mål i NHL-debut. Lite kaxigt kan man tycka, men sjukt att Toronto inte ens vinner matchen… Kollade highlightsen från matchen och det ser löjligt lätt för Matthews. Flip, medtag, prickskott, mål. Plocka pucken från luften, snurra lite, rusha förbi, stjäla pucken tillbaka på vägen, prickskott och mål. Ser ut att han skulle spela mot juniorer. Tror vi får följa en väldigt exceptionell spelare…

Leave a Reply

