Kengurus

Hur hårt man än försöker kan man inte komma undan. Planera mat, handla mat flera omgångar, “vad vill du ha som julklapp?”, städa, fixa, blablabla. Snälla kan ni sluta. Åtminstone jag lyckades tysta ner alla irriterande jullåtar i bilen. Någon hemskt människa har startat en radiokanal som endast spelar jullåttar 24/7 och den har varit igång hela december. Allvarligt? Och “jag vill inte ha något. Jag behöver inget.” duger inte som svar till frågan vad vill du ha. Om jag inte vill ha något, så varför kan man inte respektera detta? Jag ville ha två par raggisar, var av ett par har jag redan fått. Varför måste man köpa och få och ha bara för att?

Åkte till Kvarnen i tisdags. Vad jag blev less när jag var där strax innan åtta på kvällen och stället är fylld med cyklister. Cyklister som har kommit dit bärandes sina egna cyklar, ställt cyklarna bredvid wattbike-buren och okkuperat alla wattbikes. När klockan slår halv nio, tar dom sina cyklar och börjar cykla antingen på deras ställningar eller på friidrottsbanan. Och precis den kvällen jag hade inte planerat in något annat än 5x10min cykelpass.

Inte så ofta man åker hem från jobbet och är både mentalt och fysiskt trött. I måndags gnällde morsan till mig att vi hade jobbat sjukt effektivt och fått gjort väldigt mycke. Som det liksom är mitt fel att vi får mycke gjort? Trötta fötter och små sår i händer. På något sätt så himla mysigt.

Shoppade i söndags lite snabbt. Letade efter skridskor. Hittade såna som kostade 75e -30%. Funkar bra för mig som åker typ två gånger per år. Går till kassan och tjejen skannar in och vill ha 20e. “På riktigt? Dom alltså kostar 20e?” -Ja! Inte så att man börjar gnälla mot och begära att få betala mer. Betalade 20e, åkte därifrån och tyckte att jag har rånat butiken. Gjorde också min “traditionella” julaftonshopping idag. I år var det ganska mycke folk ändå. Några gånger har jag typ varit den enda människan i hela köpcentrumet. Hittade några tröjor samt en kjol som jag kan tänka mig att ha på bröllop i februari. Tänkte att det går väl lite  lättare att hitta en enkel, fin mörkröd eller silvrig tröja med kjolen. Nope. Gick genom varenda butik och hittar inte en enda lite finare tröja i rätt färg. Tur att det funkar även med en svar tröja, så jag kanske klarar mig. Panik börjar smyga in i tröjan så småningom när jag inte ännu har varken kläder, skor eller all tillbehör. Hatar att shoppa kläder…

Blir lite ledsen när man inte får använda långhelgen till att vila och bara va. Tur att det kommer en till långhelg och den ska jag va hemma, så kanske man hinner vila lite då. La mig efter jobbet på måndagkväll vid fyra och kändes att jag hade kunnat sova rakt till morgonen. Handla, laga mat, planera inför annandags lunch & fika när typ hela släkten kommer hit… Hade varit rätt så skönt om man kunde åka till stugan till exempel, bära ved och värma huset och bastun, skotta snö, lyssna vinden i skogen och ta en sovmorgon och lång morgonfika utan att behöva åka nånstans eller fundera att vad man ska göra näst. Hade inte varit helt fel att få sova två dygn och ladda ur och om sig ordentligt.

Undrar när folk fattar att de liv vi lever i dagens samhälle är inte hälsosamt? Folk hoppar som ett jäkla kenguruflok, hit och dit, utan att kunna planera, bestämma och ta ansvar. Man ska ha, ha, ha därför att alla andra har också, och man ska ha det på en gång. Stressa över väldigt onödiga och idiotiska saker. Det som är billigast i första läget, är inte det i andra, tredje eller fjärde läget och man inte ens förstår hur mycke man kunde spara pengar och energi om man satt sig ner för en liten stund och funderade vad man håller på. Planera in närmsta livet, så att man behöver inte hoppa kenguruhopp på måndag och bli sur när man inte hinner tillverka och leverera produkten till tisdag, eftersom deadline är på onsdag. Planera, förbereda, slippa stressa och få allt gjort när det ska. Hur svårt det kan va? Allt ska vara gjort direkt, men det får inte kosta någonting, det måste vara någon annan som tar ansvar över det här, allt och alla ska vara tillgängliga 24/7, och givetvis ska det vara jag som får sjukt mycke betalt, även om jag varken gör något eller tar ansvar över något. Det är också rätt att flytta all verksamhet och industri utomlands, automatisera så mycke det går, sparka ut folk även om dom som blir kvar får ännu mindre betalt och får slita häcken av sig. Det är helt rätt, eftersom jag kommer då få lite mer vinst nästa år. Vad då dom som inte har något jobb, det är väl deras fel att det finns varken verksamhet eller industri kvar i landet? Och fan ta dom lata arbetslösa som lever på samhällets socialbidrag, skaffa jobb istället!

Klokt?


Leave a comment